středa 1. prosince 2010

Wordpress, Joomla, Druppal, VirtueMart, ZenCart - jaký vybrat redakční systém?

Asi před dvěma lety mi začalo připadat zbytečné programovat vlastnoručně jednoduché webovky nebo malý eshop, když je k dispozici tolik volně stažitelných opensource projektů. Začala jsem se o ně zajímat, četla si diskuze a nabyla dojmu, že je to prostě super. Jenže po čase jsem zjistila, že to tak úžasné není.

Chtěla bych se s vámi podělit o své zkušenosti s opensource redakčními systémy. Vadí mi, že se v záplavě nadšených hlasů ztratí několik málo těch, které se snaží objektivně mluvit nejen o výhodách, ale také o nedostatcích.

Na internetu lze nalézt webdesignéry, kteří otevřené redakční systémy běžně používají pro tvorbu webových stránek. Od nich je možné získat kladné ohlasy a informace o výhodách těchto redakčních systémů. V daném redakčním systému se dobře orientují a umějí si ho upravit podle svých potřeb.


Cílem tohoto článku je popsat zejména nedostatky otevřených redakčních systémů jako protipól k obrovskému množství nadšených hlasů. Tyto informace jsou určené hlavně těm, kteří s redakčními systémy začínají a teprve se rozhodují, zda budou stránky vytvářet sami, nebo zda si stránky nenechají udělat na míru. Chovám velký respekt k lidem, kteří tyto otevřené projekty programují a dávají výsledky své práce zdarma k dispozici ostatním lidem. Ale někdy je snaha o univerzálnost trochu na škodu.




ZenCart - horší už to snad být nemůže

Nejprve jsem potřebovala zprovoznit eshop. Po pročtení mnoha diskuzí jsem na základě vesměs kladných příspěvků a velké komunity zvolila ZenCart.

Hned zpočátku mě zarazila velmi nepřehledná administrace. Myslela jsem si, že se s tím brzy sžiji, ale nesžila jsem se dodnes...

Následovala úprava eshopu do podoby podle mých představ. Zde jsem už musela shánět různé pluginy a poměrně často upravovat zdrojové soubory ZenCartu. Dokonce i změna některých html značek vyžadovala zásah do zdrojových souborů jádra. Během úprav kódu jsem byla přímo zděšená nepřehledností, zbytečnou složitostí, nesystematičností a neefektivností zdrojového kódu. Něco najít a upravit byl přímo nadlidský výkon. Doteď naprosto nechápu, jak někdo může tvrdit, že ZenCart má přehledný a pěkný kód. Během této fáze jsem si mnohokrát říkala, že kdybych programovala eshop ručně, měla bych to už dávno hotové (alespoň těch pár funkcí, co jsem potřebovala).

Po několika desítkách zásahů do jádra eshopu jsem definitivně vzdala možnost případného upgradu na novější verzi (představa, že bych musela znovu řešit, co jsem kde upravila, byla naprosto nepřijatelná).

Poslední kapkou pak byla konfrontace s realitou na hostingu. Zde se projevilo, jak neuvěřitelně ZenCart zatěžuje servery. Už s malým obchodem s malou návštěvností jsem byla na hranici povolených technických parametrů hostingu (zatěžování procesoru). O pomalosti načítání stránky asi není třeba se zmiňovat.

Wordpress - jednoduchý, pěkný, ale opět zklamal výkon

Po této zkušenosti následovalo období klidu, kdy jsem odmítala jakýkoliv opensource. Po cca roce jsem na hrůzné zážitky trochu pozapomněla a rozhodla jsem se dát opensource projektům ještě jednu šanci. Tentokrát jsem potřebovala redakční systém pro jednoduché stránky. Rozhodla jsem se pro Wordpress.

Poměrně dlouhou dobu mi vydrželo počáteční nadšení. Wordpress sice nebyl úplně flexibilní a univerzální, ale to jsou věděla od začátku a mým potřebám plně vyhovoval. S několika pluginama jsem dosáhla svého.

Do zdrojových souborů jsem nemusela zasahovat vůbec a úprava šablon vzhledu byla naprosto bez problémů. Když jsem občas přecijen nahlédla do kódu jádra, zdál se mi pěkný, čistý, přehledný, s dobrou dokumenatcí na netu.

Menší nevýhodou Wordpressu se mi zdál snad jen způsob překladu do jiných jazyků. Textový soubor s překladem jsem vždy musela zkompilovat do binárního souboru.

Bohužel i tento projekt mě po čase zklamal. Problém nastal při provozování stránky na sdíleném hostingu, kdy Wordpress s několika málo ověřenými pluginy zabíral příliš mnoho paměti. Takže nakonec mě i tento, na první pohled čistý a krásný, redakční systém příliš nepřesvědčil.

Joomla + Virtuemart - Joomla Ok, ale VM nepotěšil

Moje poslední zkušenost se týká kombinace redakčního systému Joomla a komponenty pro eshop VirtueMart.

Joomla je flexibilnější než Wordpress, což přináší složitější administraci. Nicméně má určitou logiku a dá se na ní zvyknout.

Zdrojové soubory vypadají přehledně a čistě a do zdrojových kódů jádra jsem nepotřebovala zasahovat. Šablony se upravovaly bez větších problémů. Systém pluginů, rozšíření a komponent je sice komplikovanější než u Wordpressu, ale po nastudování dokumentace je možné se v systému dobře zorientovat.

Velmi mě ale zklamala komponenta pro eshop - Virtuemart. Při ladění eshopu do podoby, kterou jsem požadovala, jsem byla nucená zasahovat nejen do šablony, ale také do zdrojových souborů jádra, stejně jako u Virtuemartu. Toto velmi zkomplikuje případný upgrade na vyšší verzi. I zdánlivá drobná úprava znamená často několik hodin hledání a ladění kódu. Další nevýhodou VM, o které jsem ale věděla dopředu, je to, že mnoho rozšíření a téměř všechny šablony jsou placené. Jediné pozitivum, které jsem zatím našla, je poměrně přehledná administrace.

Jak dopadne výkonostně kombinace Joomly a Virtuemartu na sdíleném hostingu zatím nevím, ale trochu se toho obávám.

Pár slov na závěr

Pokud jste nenároční, stačí vám jakákoliv stránka nebo jakž takž fungující malý eshop a chcete levné a rychlé řešení, pak je opensource projekt vhodný pro rychlý začátek.

Máte-li ale jasnou představu, požadujete-li pěkný a přehledný vzhled, chcete-li svižnou aplikace bez problémů s instalací na hostingu, tak bych doporučila řešení na míru.

Hlavní nevýhodou opensource projektů, které jsem vyzkoušela, je jejich snaha o univerzálnost a co nejširší možnost využití. To vede k nepřehledné administraci a velké náročnosti aplikace. Rozšiřitelnost pomocí pluginů je skvělá věc, ale přináší další obrovskou systémovou zátěž.

Má představa o hotovém řešení, které pouze stáhnu, nainstaluji a naklikám nastavení se nesplnila. Ladění výše zmíněných projektů pro mé potřeby mě příliš netěšilo. Vývoj vlastního malého řešení na míru bych si mnohem víc užila a z výsledku bych měla větší radost.

Opensource redakční systémy mě zatím moc nepřesvědčily. Možná časem vyzkouším ještě Druppal ;-)

6 komentářů:

  1. Zkusil bych dát WordPressu ještě šanci :-) Jeho vývoj rychle pokračuje a od verze 3.0 ho lze využít i pro flexibilnější věci. Způsob překladu pomocí gettextu je naopak velmi vhodný (odděluje zdrojový kód a samotný překlad). A na většině českých hostingů funguje výborně, důležitým požadavkem je však memory_limit minimálně 32 MB (raději pro pluginy až 64), což je však už dnes většinou standardem...

    OdpovědětVymazat
  2. Ano, mám s WordPressem 3.0 zkušenosti. A právě nutných 64 MB se mi zdá příliš.

    Co se týče překladu, mnohem lépe ho má dle mého názoru vyřešena Joomla. U Joomly je také oddělen zdrojový kód od překladu, ale překlad je uložen v čitelné podobě v textové formě (jedná se o pole řetězců). Editace tohoto souboru je snadná a velmi jednoduché je i přidání úplně nové části textu.

    Nicméně Wordpress úplně nezatracuji, jen z něj prostě už nejsem tak nadšená jak zpočátku.

    P.S. Máte pěkný a užitečný web (mám ho už nějaký čas uložen v oblíbených).

    OdpovědětVymazat
  3. ahoj, zajímavé čtení, měl bych dotaz ohledně redakčního systému, fildin@gmail.com

    OdpovědětVymazat
  4. Ahoj,

    super srovnání. Všude najdu v čem je který systém dobrý, ale vypsaná negativa aby člověk na jednom místě pohledal.

    Reklama

    OdpovědětVymazat
  5. Dekuji za hezky clanek o negativech.
    Mám několik webů, nechal jsem si upravovat Quick.Cart jako eshop zaklad, ale umi to bezet i jako RS. Ale jak prichazi navstevnost nad 1000 denne vim ze budu muset zmenit system, ale eshop bude dulezity. WP je rychly, da se naucit, ale nevim jak by na nem eshop bezel.
    Stale stojim pred rozhodnutim na co prejit QC zatim 1000 zvlada, podivejte napr: www.ZLATNICTVI.net ‚nepotrebuje MSQL ale lehce se vse upravuje a nezabira moc mista.
    Vytvorit vlastni eShop a knemu RS by asi bylo nej, ale jak by to dlouho trvalo ? 2 mesice, 3 nebo 1/2 roku?
    Drzim palce v dalsim testovani a vyvijeni, nechcete zkusit neco pro me? .-)
    Preji vsem dobre volby
    Primak.slavomir@seznam.cz

    OdpovědětVymazat
  6. Výběr redakčního systému vždycky závisína konkrétních potřebách uživatele, jako všechno. Když si chci koupit foťák a mám na něho 100 k, bude mi k ničemu profi zrcadlovka, když mi nakonec stejně bude ležet ve skříni, páč váží několik kilo a nechce se mi ji tahat ;o)

    OdpovědětVymazat